май 2021
П В С Ч П С Н
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Categories
Новини

Over-the-counter лекарствата в новата книга на доц. Антоанета Цветкова

Той е и мъж, и жена.
И висшист, и със средно образование.
С високи, но и с ниски доходи.
Информиран е – най-често от рекламите по телевизията, но също от близки и публикации в пресата.
Млад или на средна възраст.
Прави си сметката – за разходите за лечение и посещение при специалист, колко ще му струва отсъствието от работа и отделеното време.
Той има доверие на фармацевта, но и на интернет.

Накратко – това е профилът на типичния български потребител на медикаменти, отпускани без рецепта, описан в новата книга на доц. Антоанета Цветкова.

Лекарствата “над тезгяха” или over-the-counter (OTC) са във фокуса на “OTC лекарствени продукти. Пазар, аспекти на употреба, профил на потребителя”.


Пътят на over-the-counter лекарствата
През 1704 г. английската Камара на лордовете постановява, че аптекарите могат да предписват лекарства. Това слага край на монопола, налаган от лекарската колегия. Век и половина медикаментите са общодостъпни и продават “над тезгяха”. През 1860 г. лекарствата, с които може да се злоупотреби, получават нов статут и се получават само с рецепта от лекар. Въпреки това, голяма част от медикаментите остават достъпни до средата на XX в.

В САЩ до 1951 г. компаниите разполагат със свободата сами да фиксират статута на препаратите си. Но тогава една поправка в закона, носеща името Durham-Humphrey Amendment, дава определение за OTC и Rx (с рецепта) статут.

До 2002 г. в САЩ Агенцията за контрол на храните и лекарствата (FDA) одобрява OTC статут на 88 лекарства. В световен мащаб тенденцията е все повече медикаменти да могат да се продават без рецепта. Това обаче изисква от фармацевтите да дават точни препоръки и насоки на всеки един клиент.


Любопитно от страниците
• Най-голям дял в групата на OTC медикаментите заемат продуктите за отслабване, витамините, минералите и хранителните добавки.
• В България най-търсени от тях са обезболяващите и тези за лечение на простуда и грип.
• САЩ доминира на пазара на лекарства без рецепта, следван от Япония.
• България заема едно от челните места в Европа по употреба на лекарства без рецепта и хранителни добавки.
• През 2008 г. за първи път в историята ръстът в продажбите на лекарства без рецепта задминава този по лекарско предписание.
• Директно насочената към пациенти реклама на лекарствени продукти, отпускани с рецепта, е позволена само в САЩ и Нова Зеландия.
• През 2020 г., в началото на пандемията, на българския фармацевтичен пазар се наблюдава ръст на продажбите на продукти срещу настинка и грип, на антивирусни препарати, витамини и хранителни добавки. Най-висок ръст е регистриран в продажбите на витамини А, D и C.


Доц. Антоанета Цветкова е завършила специалност “Помощник-фармацевт” във Варна. Има придобита магистърска степен “Оценка на здравни технологии с фармакоикономика” в Медицински университет – София и научна степен “доктор по икономика”. Доц. Цветкова притежава над 20-годишен стаж в различни аптечни структури – болнична аптека, аптека от открит тип, аптечен склад. От 2010 г. е част от академичния състав на Учебен сектор “Помощник-фармацевт” в Медицински колеж – Варна, като е била и негов ръководител. В момента е директор на Медицински колеж – Варна.

Доц. Цветкова е съавтор в 3 учебника, автор е на книги и публикации в научни списания и сборници от български и международни конференции. Основните й професионални интереси са в областта на фармакоикономиката, оценката на здравните технологии, фармацевтичния маркетинг, логистиката на фармацевтичния пазар, общественото здраве.


Книгата “OTC лекарствени продукти. Пазар, аспекти на употреба, профил на потребителя” на доц. Антоанета Цветкова можете да намерите в книжарниците на Медицински университет – Варна и в нашата електронна книжарница от тук.