Да се подготвим за новата учебна година с 5 необичайни упражнения

От днес в Медицински университет – Варна започва новата учебна година. Това е повод да се замислим върху своите навици, работоспособност, креативност и цели. Бихме могли да приложим и някои малки трикове в ежедневието си, като тези 5 необичайни упражнения – гимнастика за мозъка.


  1. Да създадем ръкописно писмо в духа на „старите традиции“

Преди 5 години Лайза Къруин издава книгата „Повече от думи“ – сборник с изумителни илюстрирани писма на някои от най-великите творци, сред които Фрида Кало, Антоан дьо Сент-Екзюпери и Анди Уорхол. Погълнати от динамиката на ежедневието, днес изпращането на съобщение ни отнема секунди, като най-креативният момент често е изборът на емотикон. Защо обаче е полезно да забавим темпото, да извадим лист, да хванем в ръката си химикал и да съчиним писмо?

Лист хартия, който не е свързан към интернет, е началото на една по-задълбочена и креативна дейност. Липсата на разсейващи елементи, като изскачащи рекламни съобщения, писма от електронни пощи и напомняния от социални мрежи, далеч обаче не изчерпва ползите от това упражнение. Когато ползваме клавиатура, за да изписваме съобщение, пръстът ни избира бутон с буква. Докато пишем на ръка обаче, мозъкът ни е зает да оформя елемент по елемент буквите, да следи за тяхната големина, подредба, подравняване, за структурата на текста и междувременно обмисля нови идеи. Изследвания с функционален магнитен резонанс показват, че ръкописната дейност силно активира дейностите във фронталния кортекс, които се свързват с паметта и усвояването на нова информация.

Приложение в ежедневието

Хората, които си водят записки на ръка, осмислят по-добре чутото, развиват паметта си и ползват по-богат речников запас, докато се опитват да възпроизведат чутото. Записките на хартия са препоръчителни по време на лекции.


  1. Да се изгубим

Какво прави навигационната система за нас? Успокоява ни, че сме в безопасност и бързо ще успеем да намерим верния път. Освен това обаче включва мозъка ни на автопилот. А той не ни е благодарен, когато правим твърде често това за него. Не случайно съществува схващането, че ако не го ползваме, ще го изгубим. Мозъкът ни се нуждае от ежедневни затруднения и предизвикателства. Да попаднем в непознат район без карта не е краят на света, а добро упражнение за мисловната ни дейност. Защо?

Когато сме поставени в стресова ситуация, задействаме инстинктите си за оцеляване. Което означава, че всички наши сетива се обострят – вглеждаме се по-внимателно в заобикалящата ни среда, усещаме по-отчетливо миризми, вслушваме се в околните звуци. Опитваме се да запомним откъде сме дошли и накъде вървим. А всичко това е една отлична тренировка за мозъка ни.

Приложение в ежедневието

Рисуването на карта по спомени е безопасна алтернатива на упражнението, която можем да практикуваме по всяко време. Започваме с карта на квартала ни и продължаваме с по-сложни цели – на маршрут, на район, на цял град, като се стремим да бъдем детайлни.


  1. Да оцветяваме

Повече от 70 000 мисли преминават през главата ни за денонощие. 95% от тях се повтарят всеки ден. Да успеем да изключим почти всички за няколко минути е сред най-амбициозните цели. Оказва се, че оцветяването е един от най-ефективните начини мозъкът ни да си вземе почивка от натрапчивите мисли. Докато оцветяваме, неволно насочваме цялото си внимание върху формите, линиите, внимаваме да не излезем от очертанията, избираме цветове… Всичко това ангажира достатъчно мозъка ни, за да забрави за тревогите и притесненията. По този начин понижаваме нивата на стрес в тялото. Защо това е полезно за мозъка?

По време на стресова ситуация нивата на кортизол се покачват многократно и заедно с хормона адреналин те дават сигнал на тялото „да се бие или да бяга“. От еволюционна гледна точка това е било много важно, за да оцелеем. Днес обаче некомфортното усещане, което описваме като стрес, лесно може да се превърне в ежедневен спътник, без реална опасност за живота ни. Хроничният стрес увеличава производството на хормона кортизол, който може да спре генерирането на нови неврони в хипокампуса. Става въпрос за тази област от мозъка, която играе важна роля в събирането на информация и преобразуването на краткотрайни спомени в дълготрайна памет.

Приложение в ежедневието

Дори и да не разполагаме с книги за оцветяване, винаги можем да прибегнем до този лесен начин за успокояване, близък до медитацията. Достатъчно е да запълваме с цвят геометрични фигури, нарисувани от нас. Друг достъпен начин е да оцветяваме буквите във вестник или рекламна брошура.


  1. Да използваме недоминантната си ръка

Когато сме свикнали да пишем с дясната ръка например, често не забелязваме, че тя извършва много от ежедневните дейности. Защо обаче за мозъка ни е полезно да упражняваме и другата?

Подобно на мускулите ни, мозъкът се развива и укрепва единствено с ежедневни тренировки. Повечето от тях се случват, без дори да разберем и да сме ги планирали. Четенето на книги, създаването на текст, решаване на разнообразни задачи, социални контакти – всичко това са полезни тренировки. Опитите да пишем, рисуваме и ползваме компютърната мишка с недоминантната ръка са бонус упражнение, с което да разнообразим рутината, която е враг на мозъка ни. Като усвояването на всяко ново умение, това също подсилва невронните връзки и води до създаването на нови. И тъй като недоминантната ръка е свързана с полукълбото, което „упражняваме“ по-малко, проучвания показват, че ползването й активира и двете полукълба и увеличава мозъчната активност. Това би могло да повиши и нашата креативност.

Приложение в ежедневието

Можем да опитваме да изписваме букви и цифри, да мием зъбите си с недоминантната ръка, да я ползваме при превключване на каналите от дистанционното на телевизора и докато работим с мишката на компютъра.


  1. Да не бягаме от новото

Новите дейности задействат различни области в мозъка. Но щом привикнем към тях и ги превърнем в рутина, мозъчната активност намалява. Оказва се, че дори ако сменим телевизионния канал, който гледаме често, с по-малко познат, стимулираме мозъка си да започне тренировка. Полезно е да разнообразяваме маршрута си до работа, да сменяме магазина, от който пазаруваме хранителни стоки, да опитваме нови рецепти, да обогатяваме социалните си контакти, да сменяме мястото си около трапезата вкъщи. Бонус упражнения с по-голяма активност са изучаването на нов език, музикален инструмент или танц – все неща, които можем да започнем на всяка възраст и за които мозъкът ни ще бъде благодарен.


Пламена Маркова-Колева

Автор на снимката е Петко Момчилов