В глобален мащаб през последните години се наблюдава значително увеличение в търсенето на автори на медицинско съдържание. Динамичният свят на медицината и здравеопазването налага необходимост от комуникационни специалисти, които да представят по подходящ начин новата информация пред различни аудитории. Социалните мрежи засилват искането за разбираем диалог между бизнеса, лекарите и пациентите.
Специалистите, които притежават знания в областта на медицината, фармацията, биотехнологиите, общественото здравеопазване и творческите умения да създават текст, могат да се реализират като автори на медицинско съдържание.
Хората, занимаващи се с медицинско писане, съчетават креативния талант на писателя с точността и вниманието към детайлите на изследователя.
Какво създават авторите на медицински текстове?
- Резюмета за научни списания и конференции
- Постерни презентации за конференции
- Статии за научни списания
- Статии за списания и вестници
- Съвети към пациенти
- Реклами за фармацевтични продукти и медицинско оборудване
- Маркетингови материали
- Образователни материали в областта на медицината и здравеопазването
- Книги на медицинска и здравна тематика
- Обучения за продажби на лекарства, медицинско оборудване
- Документи, свързани със здравноосигурителни полици
- Резюмета на консултативни съвети
- Документи на регулаторни органи
- Бели книги (документи, които съдържат предложения за действие в конкретна област)
Къде могат да се реализират авторите на медицински текстове?
- Асоциации и организации в областта на медицината и здравеопазването
- В сътрудничество с изследователи
- Компании в областта на фармацията, биотехнологиите, медицинското оборудване
- Комуникационни, маркетингови или рекламни агенции
- Държавни агенции
- Медицински издателства
- Организации за медицинско обучение
- Медицински училища
- Медицински медии
Как се става автор на медицински текстове?
Макар очевидната първа стъпка да е завършване на висше образование в медицински университет, практиката показва, че специалисти в областта на комуникациите или филологията също пишат медицински текстове.
1 стъпка: На фокус
Медицинските текстове обхващат твърде широко поле на изява. Аматьорите искат да пишат всичко. Професионалистите се специализират в конкретна област. Благодарение на тази стъпка, авторите усвояват терминологията, съдържанието и структурата на подходящите текстове, принципите на работа в съответната сфера, следят новостите.
Препоръчително е авторите да се специализират и в конкретен тип медицинско съдържание. В зависимост от интереса, фокусът може да попадне върху:
– продължаващо обучение за здравни специалисти;
– кандидатстване за грантове;
– здравна комуникация;
– журналистика;
– маркетинг, реклама, връзки с обществеността;
– обучение и информиране на пациенти;
– научни публикации в списания с рецензенти;
– публикации, насочени към професионалисти, в издания без рецензенти;
– текстове за регулаторни органи;
– обучения за продажби в сферата на фармацевтичната и биотехнологична индустрия.
2 стъпка: Оценка на знанията и уменията
Необходимо ли е да се наблегне повече на медицинските познания? Или на уменията за създаване и структуриране на текст? За авторите на медицински текстове е важно да владеят граматиката, правописа и пунктуацията. Задължително е да познават ползваната терминология и процесите, за които пишат. Необходимо е да имат и поне базови познания по статистика, за да могат да извлекат и интерпретират информация от таблици и графики, както и те самите да създават такива за целите на работата.
3 стъпка: Проучване на ресурсите
Стартиращият автор на медицински текстове се нуждае от лична библиотека, която да бъде негов помощник. Към лавиците със специализирани речници, книги и учебници, се добавя и виртуално хранилище на онлайн източници (например издаваното от Европейската асоциация на авторите на медицински текстове онлайн списание Medical Writing).
За авторите, които се насочват към създаването на статии на английски език, ще бъде полезен наръчникът на Илина Дойкова “Структурни и езикови особености на научната статия по медицина на английски език”.
4 стъпка: Контакти
Авторите на медицински текстове работят в тясно сътрудничество със специалисти, с екипи от изследователи, с представители на бизнеса. Колкото повече видимост добива името им, толкова повече възможности за работа могат да получат. Членуването в асоциации и поддържането на онлайн профили в професионални мрежи е важен елемент от реализацията.
Какви промени се наблюдават през последните години?
Авторите на медицинско съдържание не създават само текстове. Все по-често работата изисква то да се предлага под различна форма – мултимедийни презентации, видеа, подкасти, съдържание за социални мрежи.
Фотограф: Петко Момчилов