За първи път в българската научна литература излезе подробно ръководство, насочено към асистента на лекаря по дентална медицина. Неговият автор, д-р Десислава Стоянова, разказва за спецификата на професията, вдъхновила създаването на учебното помагало „Основни принципи, правила и протоколи на работа в денталното асистиране“.
Асистентът на лекаря по дентална медицина е сравнително нова за страната професия. Можем ли обаче да кажем, че е наследник на стоматологичните сестри?
Колкото и нескромно да звучи, смело твърдя, че колегите, които са преминали обучение към ЦПО на МУ-Варна по професията асистент на лекаря по дентална медицина, са достойни заместници на така познатите ни от миналото стоматологични сестри. Макар че аз не знам за съществуването на профил стоматологична сестра, поне 30 години назад. Профилът е бил и е общ – медицинска сестра, а след завършване следва тясно профилиране по отделните направления на медицината. Необяснимо за мен е, че профилирането на медицинските сестри към денталната медицина е непривлекателно. Единствената разлика между асистента на лекаря по дентална медицина и медицинската сестра, профилирала се в стоматологична, е, че асистентът няма законово право да извършва манипулации, като хващане на венозен път за поставяне на абокат и инжекционни разтвори, мускулно, подкожно и венозно.
Какво е търсенето в момента на такива кадри?
Както всичко в съвременния свят, така и медицината, и в частност денталната медицина, се развиват с много бързи темпове. Професията на лекаря по дентална медицина е изключително физически натоварваща, особено ако той работи сам, което предразполага към трудови заболявания, като изкривяване на гръбначния стълб, очни проблеми, мускулна уморяемост и др. Да не забравяме, че по време на всяко едно дентално лечение се създава аерозол, заради водно-въздушното охлаждане на наконечниците (така неприятно жужащите за всеки пациент машинки), и този аерозол е рисков за лекуващия. Макар и рядко засягана тема, все още дори при обучението на бъдещите кадри, като изключвам обучаемите в МУ-Варна бъдещи лекари по дентална медицина, е тази за работата по правилата на денталната ергономия. Те налагат едни принципи на работа в правилна седяща позиция и предварително подредени апарати и инструменти в логичен ред за манипулацията, както и все още подценяваната „работа на четири ръце“ и аспирационна техника, която осигурява намаляване на аерозола. Работата на четири ръце повишава бързината и качеството на извършваната дентална манипулация и респективно намалява уморяемостта на лекаря по време на лечение. Още през 1913 г. в Съединените щати се въвежда професията асистент на лекаря по дентална медицина с цел повишаване на качеството на денталните услуги, намаляване уморяемостта и трудовите деформации на денталния лекар, както и повишаване, доколкото е възможно, на комфорта на пациента по време на лечението.
Сами разбирате, че без кадри, които да са обучени в принципите на денталната ергономия и да познават в детайли етапите от всяко едно дентално лечение, написаното по-горе няма как да бъде осъществено. Това е и основната причина, която ме провокира да участвам в обучението на тези кадри вече четвърта година.
След първия успешно реализиран курс получих обаждания от мои колеги от практиката, една част от които ме помолиха за контакти със завършилите курсисти с цел да ги наемат. Друга част от колегите искаха да изпратят вече нает от тях персонал, който да бъде обучен при нас в бъдещи курсове. Първоначално това бяха колеги само от град Варна, към днешна дата в курсовете се обучават бъдещи асистенти на лекаря по дентална медицина от цялата страна.
Кой може да стане асистент на лекаря по дентална медицина?
Всеки, който притежава средно образование, може да се обучава за асистент на лекаря по дентална медицина. Но бих добавила, че от по-голяма важност е да бъде мотивиран и да има желание да се отдаде на денталната медицина.
Какво Ви провокира да напишете наръчник за асистентите?
Аз обучавам всеки един курсист, че лекарят и асистентът са екип и, докато изпълняват своите задължения, те са едно неделимо цяло. В този ред на мисли всеки един дентален лекар ежедневно изпълнява протоколи на действие по време на лечение, с които той има сигурността, че във всеки един момент владее ситуацията по време на лечението, но за това нещо той се обучава шест години и още три по време на своята специализация. За да мога да осигуря добра подготовка на моите курсисти, реших да пречупя протоколите, които ние спазваме по време на лечение, през погледа на асистента на лекаря по дентална медицина. Опитах се на достъпен език да обясня последователността на действие на всяка една манипулация, като подкрепя това със снимков материал, за да онагледявам по-лесно всеки един специфичен инструмент от различните направления на денталната медицина, всеки един материал, който ние използваме, и начина му на приготвяне преди и по време на манипулация. При създаването на това учебно помагало моята цел беше да повиша качеството на обучение на курсистите, като им предоставя средство за повишаване качеството на тяхната самоподготовка и най-просто казано – да открият вътре всичко, от което биха имали нужда като теоретична подготовка, за да подобрят практичните си умения.
Какво бихте желали да посъветвате бъдещите асистенти на лекарите по дентална медицина?
Моят съвет към бъдещите асистенти на лекаря по дентална медицина е следният, дори е по-коректно да кажа, че съветите ми са следните, а именно – на първо място бъдете добри хора, за да може да бъдете добри професионалисти. Нека упражняването на тази професия да не е самоцелно, а да го усещате като ваше призвание, защото грижата за всеки един пациент носи най-голямото удовлетворение. Бъдете отдадени, мотивирани и всеки един ден да ви прави по-добри. Бъдете лоялни и към лекарите, с които работите. Макар и рядко да го показваме, ние сме ви безкрайно благодарни, че минимум по дванадесет часа на ден сте с нас, че изтърпявате изнервеността ни и на моменти дори капризите ни, но без вас ние няма как да се справяме толкова добре в ежедневната си практика.
Д-р Десислава Стоянова завършва дентална медицина в Медицински университет – Варна. Има специалност по дентална имплантология и участия в редица курсове, сред които: “Surgical protocol for implant placement”, “Surgical techniques for tissue-level and bone-level implants”, “Procedures of augmentation with piezosurgery in dentistry”, “Implant dentistry. Basic, Advanced and Complex level”, “Implant solutions in difficult”, “The use of glass fibers in the dental practice – Periosplinting and restoration of endodontically treated teeth”. В момента д-р Стоянова е част от екипа на Университетския медико-дентален център и асистент в Катедра по пародонтология и дентална имплантология на Факултета по дентална медицина в МУ-Варна. Член е на Български зъболекарски съюз, Българска асоциация по орална имплантология и International Team of Implantology.
Книгата “Основни принципи, правила и протоколи на работа в денталното асистиране” можете да откриете в книжарниците на Медицински университет – Варна и онлайн тук.