март 2025
П В С Ч П С Н
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Categories
Издателство Любопитно Полезно

Екранно време: Приятел или враг на детското развитие?

В началото на месец юни ви представихме едно много любопитно издание, отпечатано от Университетско издателство – Варна и реализирано с подкрепата на Фонд Наука, под ръководството на специалисти от Факултета по обществено здравеопазване на Медицински университет – Варна, а именно монографията „Ранното детско развитие – детерминанта на здравето и качеството на живот в съвременното общество“. Днес бихме искали да се фокусираме върху третия раздел от тази книга, представящ доста „наболяла тема“ сред съвременните родители, а именно темата за влиянието на екраните върху ранното детско развитие, разгледана от проф. д-р Теодора Димитрова, д.м. Тази част е изключително актуална и предизвиква интерес, защото се отнася до широко разпространен феномен в съвременното общество – използването на електронни устройства от най-ранна възраст.

Влиянието на екраните върху ранното детско развитие

В монографията, Теодора Димитрова анализира както ползите, така и рисковете, свързани с използването на екранни устройства (телевизори, компютри, таблети и смартфони) от малките деца. Тя подчертава, че макар екраните да предоставят множество образователни възможности и ресурси, прекомерната им употреба може да има сериозни негативни ефекти върху когнитивното, социално-емоционалното и физическото развитие на децата.

 

  • Ползи от използването на екраните

Добре подбраните образователни програми и приложения могат да стимулират когнитивното развитие и да подпомогнат ученето чрез интерактивни методи. Например, някои образователни игри и видеа могат да насърчат развитието на езикови и математически умения, както и да разширят общите знания на децата за света около тях.

 

  • Рискове от прекомерната употреба на екраните

Най-интересният аспект на тази част от изследването, споделено в монографията, е разглеждането на рисковете, свързани с прекомерната употреба на екраните. Проучването на авторката доказва, че дългото време пред екраните може да доведе до редица проблеми, включително:

  • Нарушение на съня, особено когато се използват преди лягане: Синята светлина от устройствата потиска производството на мелатонин, хормонът, който регулира съня.
  • Забавяне в развитието на езиковите и социалните умения: Прекомерната употреба на екраните може да ограничи времето, което децата прекарват в директни социални взаимодействия и игри, което е от критично значение за развитието на техните езикови и социални умения.
  • Проблеми с вниманието и концентрацията: Честото използване на бързо променящи се визуални стимули от екраните може да затрудни способността на децата да се съсредоточават и да поддържат внимание за по-дълги периоди.
  • Заседнал начин на живот: Дългото време пред екраните е свързано със заседнал начин на живот, което може да доведе до затлъстяване и други здравословни проблеми в детска възраст.

 

Препоръки към родителите

Анализът на влиянието на екраните върху ранното детско развитие предлага нови перспективи и научнообосновани препоръки, които могат да помогнат на родителите да вземат информирани решения относно грижата за своите деца. Проф. Димитрова предоставя и практически съвети и препоръки за родителите относно оптималното използване на екраните. Тя препоръчва ограничаване на времето пред таблети, телефони и други електронни устройства и насърчава активни и ангажиращи дейности, които подпомагат цялостното развитие на децата:

Родителите трябва да бъдат активни участници в избора на съдържание и да осигуряват балансирано време за използване на екраните. Вместо пасивно гледане, те могат да насърчават децата да участват в образователни и интерактивни програми, които стимулират тяхното развитие.“

 

В книгата можете да откриете още съвети по следните теми:

  • Стимулиращата околна среда за ранно детско развитие
  • Отношения семейство-специалисти в грижата за ранното детско развитие
  • Колко е важно да измерваме качеството на живот в съвременното общество – История, модели и наративи

Приятно четене!