декември 2021
П В С Ч П С Н
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Categories
Новини

За маркетинга в здравеопазването пишат проф. Тодорка Костадинова и доц. Мария Рохова

От дни в книжарниците на Медицински университет – Варна се предлага нов учебник. “Маркетинг в здравеопазването” е предназначен за студенти, изучаващи специалностите “Здравен мениджмънт”, “Обществено здравеопазване”, “Рехабилитация, морелечение, уелнес и спа”, “Оптометрист” и др. Изданието е полезно и за ръководители на различни нива, специалисти и експерти, работещи в здравеопазването.

В рамките на 153 страници авторите, проф. Тодорка Костадинова и доц. Мария Рохова, са обединили теоретично и практически насочено съдържание, написани увлекателно и на достъпен за широката аудитория език. Структуриран в 6 глави, замисълът на учебника е нито един читател да не остане безучастен.

“След всяка глава са включени въпроси, задачи и казуси, които дават възможност за участието на студентите в дискусии, ролеви игри и развитие на практически умения.

Надяваме се предложеният материал да бъде полезен в обучението и професионалното развитие на читателите.”


Любопитно от страниците

“В края на 70-те и началото на 80-те години под натиска на различни движения – за опазване на околната среда, правата на потребителите, здравословен начин на живот и други – възниква нова концепция, която доразвива маркетинговата – концепцията на социално-етичния маркетинг. При нея целта е да се удовлетворят нуждите и желанията по начин, който да съхрани както потребителското, така и общественото благосъстояние, т.е. да защитава обществения интерес.”

“Един от основните приоритети на Националната здравна система в Англия днес е да бъдат предоставени по-големи възможности за избор на пациентите. Това е така, защото редица изследвания в Европа и в Америка показват, че лечението е много по-ефективно, ако пациентите избират, разбират и контролират здравните услуги, които получават.”

“Фокусът на маркетинговите усилия в началото на новото хилядолетие е различен – те са съсредоточени към задържане на потребителите и превръщането им в лоялни клиенти на организацията – маркетинг на взаимоотношенията. Основният принцип на маркетинга на взаимоотношенията е създаването на “истински клиенти”: клиенти, които са щастливи, че са избрали точно тази организация, които получават допълнителна стойност от връзката си с нея, които се чувстват ценени от организацията и поради всичко това не биха я сменили за нейни конкуренти.”


Проф. Тодорка Костадинова завършва Икономически университет – Варна и получава докторска степен по икономика в УНСС-София със следната тема на дисертация: “Възможности за портфолио управление на лечебните заведения”. От 2003 г. е доцент в Катедрата по икономика и управление на здравеопазването в МУ-Варна, а от 2012 г. – професор. В областта на здравеопазването има две специалности – “Икономика на здравеопазването” и “Медицинска информатика и здравен мениджмънт”. Била е гост преподавател в Университета в Берн и Медицински университет – Виена. В периода 2008-2011 г. е член на международен изследователски екип на Университета в Бъркли, след като специализира лидерство в здравеопазването в същия университет.

Проф. Костадинова специализира болничен мениджмънт в университетските болници в Цюрих и Берн (Швейцария); реструктуриране и организация на университетското образование по здравен мениджмънт в Университета в Маастрихт (Холандия) и Университета в Манчестър (Великобритания); здравна политика, финансиране и мениджмънт в здравеопазването в университетите “Джордж Вашингтон” и “Джорджтаун” (САЩ). В периода 2004-2009 г. е избрана за член на академичния състав на Катедрата по глобално здраве в “Джордж Вашингтон”.

Проф. Костадинова е била парламентарен секретар на Министерството на здравеопазването, заместник-министър на здравеопазването, член на Контролния съвет и на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса, координатор за България на Международната мрежа за здраве в Югоизточна Европа и др. От 2011 г. е декан на Факултета по обществено здравеопазване на МУ–Варна, а от следващата година (до 2020 г.) е заместник-ректор по международно сътрудничество, акредитация и качество. В момента проф. Костадинова е директор на дирекция “Международно сътрудничество, акредитация и качество”.

Доц. Мария Рохова завършва Икономически университет – Варна, където получава и докторска степен по социално управление с дисертация на тема: “Намаляване на неравенствата в достъпа до регионална здравна мрежа”. Специализира медицинска информатика и здравен мениджмънт в Медицински университет – Варна. Има специализации и по здравен мениджмънт, болнично управление, финансиране на здравеопазването, качество и сигурност на пациентите, миграция на здравните професионалисти, маркетинг, предприемачество и др. в България, Швейцария, Холандия, Франция, Германия, Австрия, Словения.

От 2016 г. е доцент по организация и управление извън сферата на материалното производство в Медицински университет – Варна. Година по-късно е избрана за ръководител на УС “Здравен мениджмънт, здравна и лекарствена политика”, а от края на 2019 г. е ръководител на Катедрата по икономика и управление на здравеопазването.

Доц. Рохова участва в редица проекти и експертни мрежи на европейско ниво. Била е председател на работна група “Реформи в организацията на здравеопазването” към Консултативен съвет “Партньорство за здраве” към Министерски съвет. Носител е на награди, сред които награда на Община Варна за научни постижения и академично отличие “Почетен знак със синя лента” на МУ-Варна.


Учебникът “Маркетинг в здравеопазването” на проф. Тодорка Костадинова и доц. Мария Рохова можете да намерите в книжарниците на Медицински университет – Варна и онлайн от тук.