Д-р Питакова за тестовата форма на изпитване и наградата, скрита в сборник

В книжарниците на МУ-Варна се продава сборникът „Тестови въпроси по офталмология“. С автора д-р Ивелина Питакова разговаряме за особеностите на тази форма на проверка на знанията в сферата на медицината.


Вашият сборник е първото такова издание в областта на офталмологията на български език. Как си обяснявате липсата на публикувани подобни помагала до този момент?

Тестовете като форма за проверка на знания или като забавление присъстват дори в учебните помагала на детската градина. Тестове съществуват във всички области на познанието – не само точните науки, но и философия, психология или за определяне на IQ. Разбира се и в офталмологията много колеги ползват този метод в обучителния процес. За първи път обаче тестове са събрани в отделен сборник, включени са много като обем въпроси, обхванати са различни сектори на офталмологията. Тези материали са подготвяни, събирани, превеждани в продължение на много години и едва сега назря моментът на издаването им, т.е. това е бавен процес.

Разкажете ни как възникна идеята за „Тестови въпроси по офталмология“ и трудно ли беше да я реализирате?

Идеята за тестовете не е нова, защото подобна рубрика съм водила в списание „Реферативен бюлетин по офталмология“ още през 2008 г. Обемът на подготвените материали обаче стана значителен и достатъчен за оформяне в отделен сборник. А конкретният повод за издаването му е пряката работа със специализантите по офталмология в нашата клиника. Реализирането му не беше трудно, защото се доверих на съветите и препоръките на Университетското издателство.

За кого е предназначен сборникът и какво ще открие в него читателят?

Много бих се радвала той да е в помощ на студенти, специализанти и дори специалисти по офталмология. Сборникът може да е полезен и за колегите, които се явяват на изпита на Европейския борд по офталмология (EBO) или ICO изпитите. В него присъстват не само лесни и еднотипни въпроси, а и по-сложни такива, с възможности за различен тип на отговаряне – не само с един верен отговор. Има и, разбира се, раздел с тестови снимков материал, защото нашата специалност се базира на разпознаване не само на симптомите на пациента, а основно на визуалния образ при прегледа.

В увода споделяте, че тестовете са възможност за приятен и лесен начин за обучение и самоконтрол. В това ли се крие според Вас тайната на доброто обучение – човек да усвоява нови знания с желание и спокойствие, без страх да провери своя напредък?

Изключително точно казано – приятен и лесен начин за усвояване на нови знания.

Какви са предимствата и особеностите на тестовите въпроси като изпитващо средство?

Ако трябва да съм искрена, имаше период, в който не харесвах подхода да се изпитват студентите и специализантите само с тестове. Да, това е лесен и бърз начин на проверка, но е едностранчив. Трябва да се проверяват и комуникативните способности на обучаващите се, трябва да можеш да изкажеш мнение по определен въпрос, да защитиш теза или обясниш и развиеш дадена теория. Ето защо адмирирам изпити, които се провеждат като сбор от тест, развиване на теоретичен въпрос, устен казус и клиничен случай с пациент.

Приложима ли е тестовата форма на проверка на знанията във всяка област на обучението по медицина?

Както описах и преди малко в моята формула за успешна проверка на знанията, тестът е само едната компонента. Тестът обаче е нужен, защото той показва умения като бързина, способност да отдиференцираш сентенцията на проблема, да съставиш диференциална диагноза, да работиш стегнато по алгоритъм, а дори и да разчиташ на интуицията си. Това са все набор от качества, които трябва да притежават лекарите специалисти, независимо в коя област на медицината работят.

Читателите, закупили „Тестови въпроси по офталмология“, имат възможност да спечелят награда. Бихте ли ни разказали повече?

Освен интересната рубрика с изображения, в съдържанието има и рубрика „Конкурсни въпроси“. Те включват 20 въпроса, на които не са посочени верните отговори. Първите трима, отговорили правилно и изпратили отговорите на e-mail, ще получат като награда платена такса участие за национален конгрес през 2020 г. Считам, че това е сериозен стимул за специализиращите колеги и възможност за обогатяване на знанията им.

Планирате ли вече продължение на сборника или работите по друг тип издание?

Конкретни планове нямам все още, но идеи много и разнопосочни. При рецензията на сборника проф. Ива Петкова предложи да се наблегне на тестовете с изображения, които да се оформят в диск. А предложението на медицинските сестри в клиниката беше да се направи наръчник с въпроси и за тях. Разбира се, имам и други професионални интереси – работата със слабо зрящите, както и някои кампании със социална насоченост.


Д-р Ивелина Питакова завършва медицина в МУ-Варна с отличен успех и специализира офталмология. Печели гранд на Европейското дружество по офталмология и специализира в Любляна (Словения) и в Мюнхен (Германия). От 2019 г. е докторант по очни болести.

Интересите на д-р Питакова са в областта на детското очно здраве и „low vision” рехабилитацията. Участва в благотворителни кампании на Специално училище за ученици с нарушено зрение „Проф. д-р Иван Шишманов“ (Варна), скринингови програми на СБОБАЛ-Варна и работи като офталмолог доброволец към Lions Club – Варна. От 2007 г. е част от екипа на ОМЦ „Св. Николай Чудотворец“ – Варна.

Д-р Питакова е участвала в международни конгреси в Ница, Варшава и Мадрид. Член е на ESCRS, СОЛБ, БДО и БЛС.


Сборникът „Тестови въпроси по офталмология“ на д-р Ивелина Питакова се продава в книжарниците на МУ-Варна и в нашия онлайн магазин.


Пламена Маркова-Колева