декември 2021
П В С Ч П С Н
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Categories
Новини Полезно

Анастасия Георгиева и проф. Маринела Грудева разкриват тайните за успешно адаптиране в детска ясла

Знаете ли, че повечето деца тръгват на ясла по време на първата си възрастова криза? Тя често започва да се наблюдава след навършване на две години. Периодът е популярен като „бебешки пубертет“ или „криза на ината“. Детето иска да прави всичко само, но се сблъсква с правилата и забраните, наложени от по-възрастния. Неспособно все още да реагира по друг начин, то прибягва до плач, ритане, хапане, викане… Голяма част от родителите не познават това ново явление в живота на детето си и често търсят причина в детската ясла и персонала.

И това не е чудно. Детската ясла е първото голямо изпитание в живота на малкия човек. Попадайки там, детето изпитва различни страхове – от изоставяне, от неизвестното и опасностите, които може да крие, от наказания… Затова е изключително важно в детската ясла то да бъде поето от отлично подготвени специалисти. Именно за тях Анастасия Георгиева и проф. Маринела Грудева са подготвили новото ръководство „Адаптационният процес в условията на самостоятелна детска ясла“. На страниците теорията върви ръка за ръка с практиката – особеностите на детското развитие, адаптацията и педагогическата дейност на здравните специалисти в яслата са последвани от примерен модел на адаптационен режим и практически насоки за прилагането му.


Препоръки към детската ясла

  • Детската ясла да бъде напълно открита за семейството – от гледна точка на информацията, но и на непосредственото участие на родителите в образователния процес.
  • Специалистите, работещи в детската ясла, да познават условията на живот на детето в дома му, както и индивидуалните му особености.
  • Сестрата (акушерката) и педагогът да установят доверителни отношения с родителите.

Препоръки към възпитателя в детска ясла

  • Да обича и уважава професията си
  • Да проявява отговорност и взискателност към другите, но и към себе си
  • Да бъде дисциплиниран
  • Да владее методиката на обучение и възпитание
  • Да проявява инициативност и иновативност
  • Да надгражда непрекъснато знания и умения
  • Да умее да общува
  • Да проявява уважение и толерантност
  • Да умее да работи в екип
  • Да поддържа добър външен вид
  • Да се самоконтролира и самокоригира
  • Да обича и уважава децата
  • Да е търпелив
  • Да умее да говори добре и да се изразява ясно и изразително
  • Да умее да забавлява децата
  • Да проявява майчинско отношение към всички деца

Препоръки към родителите

  • В присъствието на детето избягвайте критики към яслата и екипа.
  • Опитвайте се да не показвате безпокойство пред детето непосредствено преди приема в яслата и в периода на посещение.
  • През почивните дни спазвайте дневния режим в детската ясла.
  • Създайте спокойна среда вкъщи.
  • Когато детето не е на детска ясла, пазете отслабената му нервна система – избягвайте шумни и оживени места, ограничете гледането на телевизия.
  • Грижете се за емоционалното спокойствие на детето, като често го прегръщате, галите и наричате с гальовни имена.
  • Бъдете търпеливи към детските капризи.
  • Изпълнявайте съветите на екипа на детската ясла.
  • Не заплашвайте детето, че ако не слуша – ще го оставите в детската ясла.

„Адаптационният процес в условията на самостоятелната детска ясла (теоретични и практико-приложени аспекти). Ръководство за екипите, работещи в самостоятелни детски ясли, здравни специалисти и студенти“ на Анастасия Георгиева и проф. Маринела Грудева можете да намерите в книжарниците на Медицински университет – Варна или да поръчате онлайн от тук.