Знаете ли, че повечето деца тръгват на ясла по време на първата си възрастова криза? Тя често започва да се наблюдава след навършване на две години. Периодът е популярен като „бебешки пубертет“ или „криза на ината“. Детето иска да прави всичко само, но се сблъсква с правилата и забраните, наложени от по-възрастния. Неспособно все още да реагира по друг начин, то прибягва до плач, ритане, хапане, викане… Голяма част от родителите не познават това ново явление в живота на детето си и често търсят причина в детската ясла и персонала.
И това не е чудно. Детската ясла е първото голямо изпитание в живота на малкия човек. Попадайки там, детето изпитва различни страхове – от изоставяне, от неизвестното и опасностите, които може да крие, от наказания… Затова е изключително важно в детската ясла то да бъде поето от отлично подготвени специалисти. Именно за тях Анастасия Георгиева и проф. Маринела Грудева са подготвили новото ръководство „Адаптационният процес в условията на самостоятелна детска ясла“. На страниците теорията върви ръка за ръка с практиката – особеностите на детското развитие, адаптацията и педагогическата дейност на здравните специалисти в яслата са последвани от примерен модел на адаптационен режим и практически насоки за прилагането му.
Препоръки към детската ясла
- Детската ясла да бъде напълно открита за семейството – от гледна точка на информацията, но и на непосредственото участие на родителите в образователния процес.
- Специалистите, работещи в детската ясла, да познават условията на живот на детето в дома му, както и индивидуалните му особености.
- Сестрата (акушерката) и педагогът да установят доверителни отношения с родителите.
Препоръки към възпитателя в детска ясла
- Да обича и уважава професията си
- Да проявява отговорност и взискателност към другите, но и към себе си
- Да бъде дисциплиниран
- Да владее методиката на обучение и възпитание
- Да проявява инициативност и иновативност
- Да надгражда непрекъснато знания и умения
- Да умее да общува
- Да проявява уважение и толерантност
- Да умее да работи в екип
- Да поддържа добър външен вид
- Да се самоконтролира и самокоригира
- Да обича и уважава децата
- Да е търпелив
- Да умее да говори добре и да се изразява ясно и изразително
- Да умее да забавлява децата
- Да проявява майчинско отношение към всички деца
Препоръки към родителите
- В присъствието на детето избягвайте критики към яслата и екипа.
- Опитвайте се да не показвате безпокойство пред детето непосредствено преди приема в яслата и в периода на посещение.
- През почивните дни спазвайте дневния режим в детската ясла.
- Създайте спокойна среда вкъщи.
- Когато детето не е на детска ясла, пазете отслабената му нервна система – избягвайте шумни и оживени места, ограничете гледането на телевизия.
- Грижете се за емоционалното спокойствие на детето, като често го прегръщате, галите и наричате с гальовни имена.
- Бъдете търпеливи към детските капризи.
- Изпълнявайте съветите на екипа на детската ясла.
- Не заплашвайте детето, че ако не слуша – ще го оставите в детската ясла.
„Адаптационният процес в условията на самостоятелната детска ясла (теоретични и практико-приложени аспекти). Ръководство за екипите, работещи в самостоятелни детски ясли, здравни специалисти и студенти“ на Анастасия Георгиева и проф. Маринела Грудева можете да намерите в книжарниците на Медицински университет – Варна или да поръчате онлайн от тук.